Nieuwsbrief mei 2015

5 mei: Bevrijdingsdag.
Op 5 mei a.s. is Dierenkliniek Duurstede gesloten. Voor spoedgevallen kunt u natuurlijk wel telefonisch contact opnemen. U krijgt dan direct onze dienstdoende dierenarts aan de telefoon. Normaliter geldt 5 mei niet als een vrije dag, maar de CAO voor dierenartsenpraktijken schrijft voor dat eenmaal in de 5 jaar de Bevrijdingsdag een officiële vrije dag is voor de werknemers.

Enting van konijnen bij Kinderboerderij “de Vliert”.
Op dinsdag 12 mei gaat dierenarts Monique van Paassen de konijnen van Kinderboerderij de Vliert (Droogoven 1 te Wijk bij Duurstede) vaccineren tegen Myxomatose en tegen VHD, twee voor konijnen dodelijke virusziekten.
Ook eigenaren van konijnen kunnen hun konijn op dat moment ter vaccinatie aanbieden tegen een fikse korting. Bovendien doneert Dierenkliniek Duurstede per gevaccineerd konijn een bedrag van 5 euro aan de kinderboerderij!
Dus als u wilt profiteren van deze aanbieding en bovendien de kinderboerderij wilt steunen, kom dan met uw konijn(en) op 12 mei naar Kinderboerderij de Vliert.
Tijd: van 15.30 tot 16.00 uur.
Vergeet niet het vaccinatieboekje mee te nemen! De vaccinatie biedt uw konijn 1 jaar bescherming tegen de genoemde ziekten.

Aanbieding Proteq Dier & Zorg
Steeds meer diereigenaren kiezen er voor om hun huisdier, net als zichzelf, te verzekeren tegen ziektekosten.
Een bekende verzekeraar, Proteq Dier&Zorg, biedt de komende maand (tot en met 31 mei) de mogelijkheid aan diereigenaren om met een korting van 25 euro een nieuwe polis af te sluiten.
Een belangrijke voorwaarde is wel dat u die polis via onze website afsluit. Op onze homepage vindt u een banner die u automatisch doorlinkt naar Proteq Dier&Zorg.
Let wel: de actie duurt tot en met uiterlijk 31 mei a.s.!

Nieuw in ons assortiment: de pil tegen vlooien en teken.
Vorig jaar heeft MSD een kauwtablet op de markt gebracht die werkzaam is tegen vlooien en teken bij honden. Deze smakelijke kauwtablet heeft een werkingsduur van 3 maanden en blijkt zeer effectief te zijn. Hij is smakelijk gemaakt, waardoor uw hond hem gemakkelijk opeet. Het is verstandig om de kauwtablet gelijktijdig met het eten te geven, omdat het werkzame middel dan beter wordt opgenomen in het lichaam.
De werkzame stof, Fluralaner, doodt de vlooien binnen 8 uur en teken binnen 12 uur.
Om tekenbeten te voorkomen (en daarmee de overdracht van ziektekiemen) is het beter om een sneller werkend middel te gebruiken zoals de Scalibor tekenband. Vooral in de zuidelijke landen in de zomer is een sneller werkend middel verstandig. De genoemde middelen mogen ook gecombineerd worden.

Besmettelijke Hondenhoest
Een nieuwe ziekte? Nee! Een nieuwe naam voor een oude ziekte. De Kennelhoest wordt voortaan Besmettelijke Hondenhoest genoemd.
De reden voor deze naamswijziging is dat honden deze ziekte niet alleen oplopen tijdens een bezoek aan een kennel (dierenpension of dierenasiel). Ook tijdens hondententoonstellingen, hondentrainingen en vooral tijdens puppie-cursussen kunnen de honden deze ziekte oplopen.
De verschijnselen van Besmettelijke Hondenhoest zijn vooral het vrij plotseling ontstaan van hoestklachten. Omdat de keel vaak flink ontstoken is, treedt er ook vaak kokhalzen bij op, waarbij soms zelfs de braakreflex wordt opgewekt.
De hoest is meestal een harde, blaffende hoest en die houdt de hond, maar vaak ook het baasje, uit zijn of haar slaap.
Besmettelijke Hondenhoest kan veroorzaakt worden door een virus of door een bacterie. Indien een vatbare hond tegelijkertijd besmet wordt door het virus en de bacterie, dan kan er een ernstige longontsteking ontstaan. Vandaar dat steeds meer deskundigen adviseren om de vaccinatie tegen Besmettelijke Hondenhoest op te nemen in het standaardvaccinatieprogramma.

Laparoscopische sterilisatie vooral bij grote honden nuttig
De meeste teven, zeker als er niet mee gefokt gaat worden, worden tegenwoordig gesteriliseerd. Dat betekent dat de eierstokken worden verwijderd. Tegenwoordig is dat ook mogelijk door middel van een kijkoperatie.
De voordelen van een kijkoperatie ten opzichte van de gebruikelijke techniek zijn: een betere bereikbaarheid van de eierstokken, waardoor die gemakkelijker en met meer zekerheid compleet te verwijderen zijn, minder invasief, m.a.w. kleinere operatiewondjes, minder napijn en een sneller herstel van de patiënt na de operatie. Ook de kans op complicaties is wat kleiner.
De chirurg dient wel bedreven te zijn in de techniek. Onze dierenarts Astrid Rijkenhuizen heeft zeer ruime ervaring op het gebied van laparoscopische chirurgie.
Een laparoscopische sterilisatie is wel duurder dan de conventionele techniek, vanwege de kostbare apparatuur die nodig is.

Meimaand: geboortemaand!
Dat geldt vooral voor reekalveren. Reeën treffen we vooral aan in Langbroek en op de Utrechtse Heuvelrug, maar ook op de uiterwaarden zal de oplettende speurder reeën kunnen zien lopen.
De meeste reegeiten werpen 2 kalveren in de tweede helft van mei. De kalveren liggen verborgen in de dekking en worden slechts enkele malen per dag gezoogd. Tussendoor laat de moeder haar kalveren alleen, zodat ze in alle rust kunnen groeien en aansterken. Pas later zijn ze sterk genoeg om de hele dag met moeder op pad te gaan. Vindt u toevallig een “verlaten” reekalfje? Raak het niet aan en laat het rustig liggen!

Mijn huisdier is overleden, wat nu?
Eén ding is zeker in het leven en dat is dat er een eind aan komt. Dat geldt ook voor uw huisdier.
Vaak wordt ons gevraagd wat de mogelijkheden zijn om te doen met het overleden dier. Volgens de wetgeving dienen overleden huisdier ter destructie te worden aangeboden aan een destructiebedrijf. Maar er zijn uitzonderingsregels.
In Wijk bij Duurstede is het toegestaan om het overleden huisdier (hond, kat of konijn e.d., maar geen nutsdieren zoals runderen, schapen, varkens en paarden) te begraven op eigen grond. Verder is het mogelijk om uw huisdier door een erkend dierencrematorium te laten cremeren.
Ook het begraven op een erkende dierenbegraafplaats is een mogelijkheid. Tenslotte is het mogelijk om uw huisdier voor het Dierdonorcodicil aan te melden. Het wordt dan gebruikt door de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht bij de opleiding van de studenten Diergeneeskunde.
Niet alle dieren komen echter in aanmerking voor het Dierdonorcodicil. De volgende voorwaarden gelden: alleen honden, katten, cavia’s, ratten, konijnen en fretten komen in aanmerking. Ze mogen geen grote inwendige abnormaliteiten hebben. Honden en katten mogen geen uitwendige verwondingen of ontstekingen hebben en honden moeten lichter zijn dan 23 kg.

Indien uw hond is overleden en u bent niet van plan een nieuwe hond aan te schaffen, dan dient u, om een aanslag hondenbelasting te voorkomen, uw hond af te melden bij de B.S.R. (Belastingsamenwerking Rivierenland, www.bsr.nl). Hiervoor hebt u een verklaring van de dierenarts nodig.
Voor informatie over euthanasie van huisdieren heeft Dierenkliniek Duurstede een informatiefolder beschikbaar. Die kunt u gratis ophalen in de kliniek.