Nieuwsbrief juni 2015

Even voorstellen…
1 juni begint Noortje Rombouts haar externe stage voor de studie Diergeneeskunde bij Dierenkliniek Duurstede. Deze stage zal 8 weken in beslag nemen. In die periode wordt zij klaargestoomd voor het vak van de gezelschapsdierenarts.

Maand juni: Chipmaand
Sinds december vorig jaar is het verplicht dat iedere pup die in Nederland geboren wordt uiterlijk op 6 weken leeftijd is gechipt en uiterlijk op 7 weken leeftijd is geregistreerd. 
Pups die Nederland binnen komen dienen ook te zijn gechipt (en daarnaast te zijn gevaccineerd tegen Hondsdolheid). Maar ook voor katten is het verstandig om die te laten chippen. Het gebeurt helaas nog steeds vaak dat ook bij onze dierenkliniek dode of gewonde katten worden binnen gebracht waarvan de eigenaar niet te traceren is. 
Soms is een kat (of een hond) weliswaar gechipt, maar blijkt de chip niet te zijn geregistreerd bij een databank. In dat geval heeft een chip natuurlijk helemaal geen zin.
Twijfelt u of de chip van uw huisdier is geregistreerd? Kijk dan op www.chipnummer.nl of die geregistreerd is en bij welke databank. Vervolgens kunt u controleren of de contactgegevens nog actueel zijn!
Is uw hond of kat nog niet gechipt? Daarvoor kunt u terecht op onze inloopspreekuren! De registratie van de chip wordt ook door ons geregeld!

Acties juni bij Webshop Doc & Booff
In de maand juni kunt u gebruik maken van een aantrekkelijke korting van 5 euro extra op anti-vlooienmiddelen zoals Advantage, Advantix, Bolfo Gold, Prac-tic en Scalibor. Op de aanschaf van Vetramil honingzalf (voor kleine wondjes) geniet u zelfs 20 % extra korting! 
Zoals u waarschijnlijk al weet hebt u recht op een standaardkorting van 5 % indien u zich bij www.docbooff.nl aanmeldt als zijnde klant van Dierenkliniek Duurstede!

Klanttevredenheidsonderzoek
Afgelopen maand ontvingen al onze klanten waarvan bij ons een emailadres of een facebook-account bekend was een uitnodiging om deel te nemen aan een klanttevredenheidsonderzoek. 75 mensen hebben hierop gereageerd. Die zijn we erg dankbaar, want dankzij hun antwoorden kunnen wij onze dienstverlening nog verder verbeteren in het belang van u en uw huisdieren.

Uit het onderzoek is gebleken dat wij overwegend een trouwe klantenkring hebben: ruim 77 % komt al langer dan 5 jaar bij Dierenkliniek Duurstede. 63 % van onze klanten komt met hun hond naar de dierenkliniek, 54 % met een kat, maar daarnaast komen er ook vrij veel mensen met een konijn of cavia naar de dierenkliniek (18 %). Van de 75 mensen die gereageerd hebben zijn er ook 5 die hun paard als patiënt hebben ingeschreven bij Dierenkliniek Duurstede.

Een vraag was: Hoe zou u graag de entoproep ontvangen? 89 % gaf aan per email. Maar er zijn ook klanten die de entoproep per post willen ontvangen (15 %) of per sms (14 %). We zullen op korte termijn kijken hoe we e.e.a. kunnen realiseren.
Van de 75 respondenten waren er 9 die geen klant (meer) bij ons zijn. 4 hiervan hebben hiervoor een reden opgegeven (1 vanwege de prijs, 1 vanwege de kwaliteit en 2 vanwege de afstand). Maar een aantal respondenten zijn nooit klant geweest, maar lezen wel met belangstelling onze nieuwsbrief. 
Over onze informatievoorziening is men in het algemeen tevreden tot zeer tevreden. 1 persoon vindt onze informatievoorziening slecht.

Wat betreft onze dienstverlening: 
Prijs: 74 % is hier tevreden tot zeer tevreden over.
Kwaliteit: 92 % is tevreden tot zeer tevreden hierover.
Ook over de wachttijden en over de tijdsduur van het consult zijn de meeste mensen tevreden tot zeer tevreden. 
Het gemiddelde rapportcijfer dat wij ontvangen is 7,84. 
Kennis en klantvriendelijkheid van de dierenartsen en de assistentes werden in het algemeen als zeer positief beoordeeld (op een enkele reactie na). Wij besteden ook veel aandacht aan de nascholing van de dierenartsen en van de assistentes. Dat heeft blijkbaar zijn vruchten afgeworpen.
Onder de deelnemers aan het klanttevredenheidsonderzoek die zichzelf bekend hebben gemaakt hebben wij een prijsje verloot (3 maanden gratis vlooien- en tekenbestrijding voor 1 huisdier). De prijswinnaar is Mw. Jette van Ommen.

PPID bij paarden
Bij paarden en ponies ouder dan 10 jaar komt de aandoening “PPID” vaker voor dan men denkt. Het is een langzaam verergerende aandoening die zich uit in het langer worden van de vacht, waarbij het haar geleidelijk aan ook krullerig wordt. 
Andere symptomen zoals meer drinken, vermindering van spieromvang e.a. vallen de eigenaar vaak niet op. Paarden en ponies met PPID zijn zeer gevoelig voor het krijgen van hoefbevangenheid. 
Daarom is het belangrijk om deze aandoening tijdig op te sporen. Behandeling met medicijnen is namelijk mogelijk. De diagnose is vrij eenvoudig te stellen via een bloedonderzoek. 
In de periode van 1 juni t/m 31 oktober is het mogelijk om ook uw paard op deze aandoening te laten onderzoeken waarbij het bloedonderzoek door de fabrikant van het medicijn (Boehringer Ingelheim) betaald wordt! Wilt u gebruik maken van dit buitenkansje? Neem dan contact met ons op!

Op vakantie? Neem tijdig maatregelen!
Gaat u op vakantie? Vergeet dan uw huisdier(en) niet. Gaat uw hond mee op vakantie naar het buitenland? Dan is in ieder geval een vaccinatie tegen Rabiës (Hondsdolheid) verplicht.
Maar ook maatregelen ter voorkoming van andere ziektes zoals Babesiosis, Leishmaniasis, Hartwormziekte en andere kunnen, afhankelijk van het land waar u naar toe gaat, noodzakelijk zijn. Voor informatie hierover kunt u ook terecht bij onze dierenarts-assistentes! Gaat uw hond of niet mee? Vergeet dan niet de oppas te regelen! Als uw huisdier naar het dierenpension gaat, dan zijn meestal extra vaccinaties noodzakelijk!

Botten niet aan te raden als voer voor honden
Honden zijn carnivoren. Je zou dus verwachten dat ze ook de beenderen van hun prooidieren zonder problemen kunnen verorberen. Toch zien we af en toe vervelende problemen ontstaan als gevolg van het kauwen op botten. 
Soepbeenderen bijvoorbeeld zijn berucht. De botsplinters die tijdens het kauwen worden doorgeslikt kunnen soms ernstige passageproblemen in de dikke darm geven. 
Recent werd ons een hond aangeboden met problemen met de stoelgang, die veroorzaakt bleken te worden door een ophoping van botspinters in de dikke darm (zie de bijgaande röntgenfoto).

Het heeft een week tijd gekost om de harde massa door middel van laxeermiddelen en door middel van endeldarmwassingen los te weken. We hebben zelfs in dubio gestaan of we de hond zouden opereren, maar gelukkig is dat niet nodig geweest. 
Ons advies is dus: voer geen beenderen aan uw hond en laat ze er ook niet op kauwen!