Konijnen en vliegenmaden

In de warme maanden zien wij op het spreekuur helaas zo nu en dan konijnen met Myiasis (Vliegenmadenziekte).
Bij warme, broeierig weer zijn de kadavervliegen erg actief. Ze zoeken plekken op waar ze hun eitjes kunnen afzetten.
Deze plekken zijn vaak kadavers, maar ook konijnen met een vieze achterhand (door aankoekende ontlasting) vormen een aantrekkingsbron.
De eitjes kunnen bij warm weer al na 24 uur uitkomen en de larfjes voeden zich al gauw met lichaamsvloeistof van het konijn door gaatjes te boren in de huid. Er ontstaan dan in korte tijd grote stinkende wonden waarin het krioelt van de vliegenmaden.
Bij snel ingrijpen is de ziekte te genezen, maar als de ziekte te ver gevorderd is, is euthanasie de enige optie om een lijdensweg te voorkomen.

Wat u kunt doen om dit risico te beperken:
1. Voor zover mogelijk zorgen dat er geen vliegen in het konijnenhok kunnen komen. Dit kan o.a. door zeer fijn gaas te gebruiken.
2. Speciale pipetjes op de rughuid leeg drukken die de uitgroei van vliegenmaden voorkomen (bij onze dierenkliniek verkrijgbaar).
3. Vooral extra oplettend zijn als een konijn mogelijk wat diarree heeft of de gewoonte heeft op te plek te blijven zitten waar z’n eigen urine ligt. Dit zijn de belangrijkste oorzaken voor bevuiling van de vacht bij konijnen. Diarree is te voorkomen door de konijnen een goed dieet te verstrekken (een goed voedingsadvies kunt u op deze website vinden – Konijnen en hun voeding).
4. Ieder konijn op warme dagen meerdere keren per dag controleren, dus het gebied onder de staart goed bekijken op aanwezigheid van vocht, plekken waar witte ‘staafjes’ in groepjes aan de haren geplakt zitten of bewegende beestjes.
5. Zorgen dat de temperatuur in het konijnenhok niet te ver oploopt. Het hok moet in de schaduw staan. Als de buitenkant van hok wit geverfd is zal het binnen ook minder warm zijn.

01-06-2016